Naar menu

Veelgestelde vragen

Alles wat je moet weten over KPN Teletolk

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Werking

Hoe kan ik bellen?

Klik op Toetsen onderaan in de Tolkcontact-app. Zet de camera aan als je wilt bellen in gebaren en zet de camera uit als je wilt bellen in tekst. Toets het telefoonnummer in van de persoon die je wilt bellen of selecteer iemand uit je adresboek. Zodra de persoon die je belt opneemt, komt een medewerker van KPN Teletolk erbij en begin je het gesprek.


Wat heb je nodig om te bellen?

Hoe kan ik gebeld worden?

Je ontvangt een persoonlijk 085-nummer bij je aanmelding bij KPN Teletolk. Geef dit nummer door aan je familie, vrienden of organisaties.

De persoon die jou wil spreken, belt naar je 085-nummer en volgt de instructies. Je ontvangt het telefoongesprek dan op je smartphone, tablet of computer via de Tolkcontact-app. Je kunt het gesprek vervolgens aannemen en de instructies op je scherm volgen.

Kan ik als ik gebeld word zelf kiezen voor de tekst- of beeldbemiddelingsdienst?

Via het toetsenbord in de Tolkcontact-app zet je de camera aan als je wilt bellen in gebaren. Zet de camera uit als je liever in tekst belt. Je kunt dit tijdens het gesprek zelf niet aanpassen. Zet het dus meteen even goed.

De openingstijden van de beeldbemiddelingsdienst zijn van 07.00 tot 20.00 uur. Belt iemand jou na 20.00 uur, dan ontvang je het gesprek automatisch in tekst.

Hoe wordt er omgegaan met mijn privacy?

Alle gesprekken via KPN Teletolk zijn vertrouwelijk. De medewerkers van KPN hebben zwijgplicht en delen niets over jouw gesprekken.

Aanmelding

Hoe kan ik me aanmelden?

Vraag eerst de Tolkconctact-app waarmee je kunt bellen via KPN Teletolk. Aanmelden voor KPN Teletolk doe je daarna via het aanmeldformulier op de website. Na je aanmelding ontvang je een persoonlijk telefoonnummer waarmee mensen jou direct kunnen bereiken.

Krijg ik een nieuw telefoonnummer?

Je krijgt een nieuw telefoonnummer bij de registratie. Dit 085-nummer kan alleen via KPN Teletolk worden gebeld.

Je kunt bij sommige providers je eigen 06-nummer laten doorschakelen naar je 085-nummer. Informeer bij je eigen provider of deze service wordt aangeboden en hoe je dat moet instellen. Let op: doorschakelen van je 06-nummer naar je nieuwe 085-nummer kan geld kosten bij je provider.

Gebruik

Naar welke nummers kan ik bellen?

Via KPN Teletolk kun je bellen naar alle nationale en internationale telefoonnummers. Wij bemiddelen niet naar 0906- en 0909-nummers.

Kan ik ook bellen naar alarmnummer 112?

Als je spoedeisende hulp nodig hebt of getuige bent van een misdrijf, dan kun je via KPN Teletolk bellen naar 112. In een noodsituatie waarbij elke seconde telt, adviseren wij je echter om rechtstreeks contact op te nemen met 112, via de knop 'Alarmnummer 112' in de Tolkcontact-app. Of toets 112 in op het toetsenbord van de Tolkcontact-app. Of via e-sms. Kijk voor meer informatie over het bereiken van alarmnummer 112 op de
website van de Rijksoverheid.

De KLPD is verantwoordelijk voor rechtstreekse toegang voor doven en slechthorenden tot het alarmnummer. Het alarmnummer is momenteel 24 uur per dag rechtstreeks bereikbaar via teksttelefonie. In geval van nood adviseren wij je om rechtstreeks contact op te nemen met 112.

Kies je voor tekstbemiddeling, dan zal het gesprek niet bemiddeld worden door een medewerker van KPN Teletolk, maar rechtstreeks doorverbonden worden naar een medewerker van de alarmcentrale. Je verlaat dan KPN Teletolk en hebt rechtstreeks contact met de alarmcentrale.

Kies je voor beeldbemiddeling, dan zal een medewerker van KPN Teletolk het gesprek - binnen de openingstijden van de beeldbemiddelingsdienst - voor je tolken. Mochten alle medewerkers onverhoopt in gesprek zijn, dan zal jouw gesprek als eerste in de wachtrij staan als er niet direct een medewerker beschikbaar is.

Vermeld bij een gesprek naar 112 duidelijk:
- in welke plaats je bent;
- welke hulpdienst je nodig hebt: politie, brandweer of ambulance.
Je wordt vervolgens doorverbonden met de gevraagde hulpdienst in de desbetreffende plaats.

Worden de gesprekken ook vertaald?

Bij gesprekken via KPN Teletolk is de voertaal Nederlands. De gesprekken worden vertaald naar geschreven Nederlands of Nederlandse Gebarentaal. Er wordt niet van of naar andere talen vertaald.

Kosten

Wat zijn de gesprekskosten?

Bellen via KPN Teletolk is gratis. Je betaalt alleen voor je internetverbinding. Verder heb je de Tolkcontact-app nodig. Deze wordt vaak vergoed door de zorgverzekeraar.

Heb ik een abonnement nodig voor KPN Teletolk?

Nee. Je hebt geen abonnement bij KPN Teletolk nodig. Je betaalt alleen voor je internetverbinding. Verder heb je de Tolkcontact-app nodig. Deze wordt vaak vergoed door de zorgverzekeraar.
Daarnaast moet je je eenmalig registreren bij KPN Teletolk.

Apparatuur

Welke apparatuur heb ik nodig om te bellen via KPN Teletolk?

Om te kunnen bellen via KPN Teletolk heb je geen speciale apparatuur nodig. Wel heb je een smartphone, tablet of computer nodig om de Tolkcontact-app op te installeren. Deze app kan je aanvragen bij Tolkcontact.

Kan ik met mijn oude teksttelefoon of tekstontvanger bellen met KPN Teletolk?

Nee, met je oude teksttelefoon of tekstontvanger kan je niet bellen met KPN Teletolk. Onze bemiddelingsdienst werkt op een digitaal platform. Daarom kan er niet ingebeld worden met de oude teksttelefoons.

Je kan gebruikmaken van de Tolkcontact-app. Deze wordt meestal vergoed door de zorgverzekeraar. De app kan je aanvragen bij Tolkcontact.

Problemen en klachten

Hoe kan ik een probleem of klacht melden?

Heb je een probleem of een klacht over onze service? Meld dit dan bij onze klantenservice. Dat kan door een e-mail te sturen naar contact@kpnteletolk.nl. U kunt ons ook bellen: 030-304 00 37.