Naar menu

‘Ik voel me stoer in plaats van hulpeloos’

Pam Hueting is werkzaam als woonbegeleider bij een zorginstelling. Ze is slechthorend en gebruikt zowel voor haar werk als privé regelmatig KPN Teletolk, waarmee ze direct kan bellen via tekstbemiddeling. ‘Bellen is soms gewoon fijner dan contact via de mail of WhatsApp.’

Ze had de Tolkcontact-app (voorheen Signcall) waarmee ze kan bellen via KPN Teletolk al een paar jaar op haar telefoon, maar de stap om het ook echt te gaan gebruiken, durfde ze nog niet te zetten. ‘Het was toch een beetje een drempel. Ik wilde eigenlijk helemaal niet afhankelijk zijn van zo’n app. Ik wilde gewoon normaal kunnen bellen zoals iedereen en niet eerst allerlei stappen via een app doorlopen. Ik moest het denk ik eerst nog accepteren dat ik nu eenmaal slechthorend ben en zulke hulpmiddelen nodig heb.’

Gevoelswaarde

Hoewel je tegenwoordig prima uit de voeten kunt met e-mail, appen of social media, heeft bellen via KPN Teletolk voor Pam een duidelijke toegevoegde waarde. ‘Als ik een goed gesprek wil voeren met mijn zus, dan werkt het niet om te chatten. Je krijgt dan niet dezelfde gevoelswaarde mee als wanneer je met elkaar belt. Mijn zus kan gewoon mijn stem horen, en ze kan ook weer terug praten tegen mij. Ik lees dan de woorden die ze zegt mee in de tekst op mijn telefoon.’ In het begin moest Pam nog even wennen aan het idee dat er iemand ‘meeluistert’ met haar persoonlijke gesprekken, maar dat gevoel is nu helemaal weg. ‘Je hebt niet vaak dezelfde tolk als bemiddelaar, dat maakt het wel prettiger. En ze hebben natuurlijk ook een beroepscode, dus de gesprekken zijn vertrouwelijk.’

Nieuwe vloer

Toen ze KPN Teletolk eenmaal een paar keer had gebruikt, werd het voor Pam steeds vanzelfsprekender om te bellen. ‘Ik zou nu echt niet meer zonder kunnen. Ik ben pas geleden verhuisd en had toen echt een drama met mijn nieuwe vloer. Ze zouden het rond vier uur bezorgen, maar om half vijf had ik nog niemand gezien. Doordat ik kon bellen, kreeg ik direct een medewerker aan de lijn die het voor mij ging uitzoeken. Uiteindelijk heb ik nog een aantal keer met ze moeten bellen, tot het opgelost was. Op zulke momenten ben ik zo blij dat dit kan, want als ik had moeten mailen, had die vloer er bij wijze van spreke nu nog steeds niet gelegen.’

Zelfstandiger

‘Een ander belangrijk moment was toen mijn kat geopereerd werd. Ik zat zo in spanning of alles goed zou gaan. En ik mocht weliswaar mailen, maar ik vond het toch prettiger om te bellen en gelijk te horen hoe het met ‘m ging. Als je mailt, moet je altijd wachten op een antwoord, maar met bellen weet je gelijk hoe het zit. Ik voel me dankzij KPN Teletolk een stuk zelfstandiger en onafhankelijk. Voorheen moest ik altijd vragen of iemand anders voor mij wil bellen, en daar heeft de ander niet altijd zin in. Ik voel me nu juist stoer in plaats van hulpeloos. En het geeft me een rustig en veilig gevoel dat ik vierentwintig uur per dag kan bellen en bereikbaar ben, mocht er iets ernstigs gebeuren.’

Beleef meer